Online startpunt
Een Online startpunt is een website waarin de pensioenregeling wordt toegelicht. De inhoud van het online startpunt hangt af van wat er allemaal is geregeld in de regeling. De regeling wordt vastgelegd via een wizard, en aangepast via de wizard en / of samenvatting.
Hieronder een voorbeeld van een Online startpunt, met het logo van de werkgever en een eigen gekozen achtergrondafbeelding.
De inhoud van het Online startpunt kan daar waar nodig gepersonaliseerd worden, en aangevuld met allerhande informatie.
- Gedrag
- Landingspagina
- Personaliseren
- Inhoud
- Contactgegevens
- Hoe te publiceren
Gedrag
In de instellingen van het Online startpunt, in de tab gedrag, worden allerlei onderdelen aangeboden. Opgelet... de inhoud hieronder kan afwijken van wat te zien is in de applicatie. E.e.a. hangt af van wat er gekozen is en hoever gegevens al zijn ingevuld.
Bijsparen / Extra geld voor straks
In het online startpunt worden daar waar van toepassing zogenaamde call-to-actions aangeboden, waarmee de medewerker wordt aangespoord wordt actie te ondernemen. Er zijn call-to-actions die het mogelijk maken het portaal van de pensioenuitvoerder te bezoeken. Mocht de werkgever (of adviseur) dat niet willen, dan kan hier het gedrag van de call-to-action gewijzigd worden.
Voorkeurstaal
Deze keuze wordt alleen aangeboden als de regeling tweetalig is. Bij een tweetalig Online startpunt is de standaard taal Nederlands. Kies eventueel Engels om van standaardtaal te wisselen. De taal is afgeleid uit de keuze in de wizard.
Pincode
Voor die werkgever die liever niet het Online startpunt voor iedereen te bekijken is, kan ervoor kiezen deze te beveiligen met een pincode.
Herinnering
In het verzendproces van een uitnodiging (bijeenkomsten, 1-op-1 gesprekken, prikkelberichten) wordt de adviseur geattendeerd als er sprake is van een pincode.
Handig
Een tag {pincode} kan opgenomen worden in de tekst van een uitnodiging, zodat deze automatisch wordt meegestuurd in het bericht.
Publieke computer
Als een computer bij de werkgever gebruikt wordt door meer dan 1 medewerker, dan is het aan te bevelen een waarschuwing te tonen als stap 1 van jouw persoonlijke situatie is ingevuld in het Online startpunt.
Persoonlijke gegevens
De persoonlijke gegevens worden namelijk niet bij ons opgeslagen in de database, maar op het apparaat van de bezoeker.
Zodra de persoonlijke gegevens zijn ingevuld en hier de schakelaar is ingeschakeld, verschijnt er bovenaan elke pagina een balk met een informatieve waarschuwing, dat de persoonlijke gegevens (ingevuld in stap 1) nog aanwezig zijn.
Domeininformatie
Hier wordt duidelijk wie de procestappen (hoe te publicedren) heeft doorlopen. En het internetadres dat gebruikt is om het Online startpunt te kunnen bezoeken.
Landingspagina
Met deze feature kunnen meerdere regelingen koppeld worden aan in 1 landingspagina. Handig als een medewerker moet kunnen kiezen uit meerdere regelingen.
Minimaal 2 regelingen
Om een landingspagina te kunnen maken, moet een werkgever minimaal 2 regelingen hebben met elk een domeinnaam.
Minimaal 2 regelingen
Als een landingspagina ingeschakeld wordt in een regeling, dan wordt maandelijks per landindspagina een prijs in rekening gebracht.
Personaliseren
Met het personaliseren kan een Online startpunt echt een eigen persoonlijk startpunt worden 😀.
We hebben het personaliseren onderverdeeld in de volgende logische secties:
Achtergrondafbeelding
Hier kan een achtergrondafbeelding gekozen of nieuw geupload worden. De afbeelding wordt gebruikt in de startpagina van het Online startpunt, zeg maar het hoofdmenu.
Gekozen kan worden uit afbeeldingen aangeboden door PensioenBij. Een nieuwe afbeelding die geupload wordt, zal toegevoegd worden aan een eigen bibliotheek. Zo kan een volgende keer een afbeelding opnieuw gekozen worden.
Tips voor een goede achtergrondafbeelding
- Let op een eventueel copyright van de afbeelding
- Zorg dat de afbeelding niet teveel afleidt, de focus moet op de menu knoppen zijn
- Selecteer geen donkere, sombere of deprimerende afbeeldingen
- Boven in het midden wordt het logo getoond, zorg dat deze goed zichtbaar is
- Liever niet een afbeelding met 1 persoon, dit geeft een gevoel van eenzaamheid
- Toon personen liever niet vanuit de rug genomen
Afbeelding startpagina
Speciaal voor de te sturen uitnodigingen (bijeenkomst, 1-op-1 gesprek, enquête en prikkelberichten) kan een afbeelding van het Online startpunt opgenomen worden.
Deze afbeelding wordt automatisch aangemaakt, als aan de voorwaarden voldoen wordt. De voorwaarden worden opgesomd daar waar de afbeelding aangemaakt dan wel bekeken kan worden.
Mocht deze nog niet (automatisch) zijn aangemaakt, nadat aan de laatste voorwaarde voldaan is, kan op de knop genereer afbeelding startpagina gedrukt worden. Zie hieronder.
Opgelet
Het tot zo'n 30 seconden duren voordat de afbeelding van de startpagina is gemaakt.
Titel Online startpunt
De titel van het Online startpunt is de titel die zichtbaar is in de tab van de browser, de titel die aangeboden wordt als de website aan favorieten (bookmarks) wordt toegevoegd en in het beginscherm op een mobiel apparaat (smartphone of tablet).
Favicon
Een favicon is een kleine afbeelding dat afgebeeld wordt in de tab van de browser, links van de naam van de website. Standaard wordt in het Online startpunt een oranje afbeelding met muntjes getoond. Hier kun je je eigen favicon.ico bestand uploaden. Er zijn verschillende websites waar dit speciale type bestand gemaakt kan worden aan de hand van een PNG-bestand, waaronder realfavicongenerator.
Een bezoeker van het Online startpunt, vanaf een mobiel apparaat, kan ervoor kiezen om het Online startpunt tussen de apps te plaatsen, via de standaard optie "Zet op beginscherm". Standaard wordt in het Online startpunt een oranje afbeelding met muntjes getoond. Hieronder kun je je eigen afbeelding uploaden. De voorwaarde voor deze afbeelding is dat deze vierkant moet zijn en minimaal 260px breed.
Thema
In het Online startpunt (en presentaties) wordt op allerlei plaatsen afbeeldingen gebruikt, die neurowetenschappenlijk verantwoord zijn.
Het is mogelijk om eventueel af te wijken van de standaard afbeeldingen. Zo kan er een Thema gekozen worden, dat past bij de werkgever. Hieronder een voorbeeld met dieren, voor dierenspeciaalzaken 😉.
Onbreekt er een thema?
... neem dan contact met ons op om samen een set samen te stellen voor een nieuwe thema.
Inhoud
Het is mogelijk om inhoudelijk het Online startpunt uit te breiden voor:
Aandachtspunten
Een Online startpunt bestaat uit verschillende hoofdstukken en secties. Op het laagste niveau, bijvoorbeeld 'Wat is dit?", kunnen 1 of meer aandachtspunten toegevoegd worden.
Zodra het laagste niveau is gekozen (door erop te klikken), verschijnt er rechts van de inhoudsopgave, de mogelijkheid om 1 of meer aandachtspunten toe te voegen.
Zodra er een sectie is gekozen en op + aandachtspunt
geklikt, kan er getypt worden.
Opmaak
Met de 'toolbar' kan e.e.a. ook fraai opgemaakt worden. Zo kan er met kopjes gewerkt wordt, of een (reeks) woord(en) vet gemaakt. De echt handige content beheerder kan ook opsommsingslijsten maken en een overzichtelijke tabel (als er met rijen en kolommen gewerkt moet worden).
Einddatum
Een einddatum kan handig zijn als het aandachtspunt tijdelijk getoond moet worden in het Online startpunt.
Bedragen of percentages uit de regeling gebruiken in het aandachtspunt?
Het behulp van de knop "wil je regelingspecifieke gegevens gebruiken in de tekst" kun je speciale {tags} ophalen en gebruiken. Deze tags zorgen ervoor dat het gegeven uit de regeling automatisch goed getoond wordt en actueel blijft, mocht het wijzigen (in de wizard, samenvatting of omdat het een jaarcijfer is).
Kies een eigen aandachtspunt uit bibliotheek
In het submenu "Online startpunt" (rechts bovenin) van het advieskantoor kan centraal (veel gebruikte) aandachtspunten onderhouden worden. Zodra een aandachtspunt is aangemaakt in de voorkeuren, wordt deze hier aangeboden. En ook een link naar de bibliotheek.
Insluiten 🤓
Als een aandachtspunt ingesloten wordt in de regeling, dan blijft het aandachtspunt up-to-date met het origineel. Eventuele wijzigingen in het origineel worden automatisch geactualiseerd, in alle regelingen.
Vragen
Zodra een nieuwe vraag wordt aangemaakt via + vraag
, kan er getypt worden.
Opmaak
Met de 'toolbar' kan e.e.a. ook fraai opgemaakt worden. Zo kan er met kopjes gewerkt wordt, of een (reeks) woord(en) vet gemaakt. De echt handige content beheerder kan ook opsommsingslijsten maken en een overzichtelijke tabel (als er met rijen en kolommen gewerkt moet worden).
Einddatum
Een einddatum kan handig zijn als de veelgestelde vraag tijdelijk getoond moet worden in het Online startpunt.
Een vraag bestaat uit drie onderdelen:
- Vraag
- Synoniem(en)
- Antwoord
Maak gebruik van synoniem(en) als in de vraag en antwoord bepaalde woorden niet voorkomen, terwijl je wel wilt dat deze vraag daarop gevonden wordt. Schrijf woorden, zonder gebruik te maken van leestekens.
Bedragen of percentages uit de regeling gebruiken in het antwoord?
Het behulp van de knop "wil je regelingspecifieke gegevens gebruiken in de tekst" kun je speciale {tags} ophalen en gebruiken. Deze tags zorgen ervoor dat het gegeven uit de regeling automatisch goed getoond wordt en actueel blijft, mocht het wijzigen (in de wizard, samenvatting of omdat het een jaarcijfer is).
Kies een eigen vraag uit bibliotheek
In het submenu "Online startpunt" (rechts bovenin) van het advieskantoor kan centraal (veel gebruikte) vragen onderhouden worden. Zodra een vraag is aangemaakt in de voorkeuren, wordt deze hier aangeboden. En ook een link naar de bibliotheek.
Insluiten 🤓
Als een aandachtspunt ingesloten wordt in de regeling, dan blijft de vraag up-to-date met het origineel. Eventuele wijzigingen in het origineel worden automatisch geactualiseerd, in alle regelingen.
Links & Downloads
Links
Hier kan een werkgeverspecifieke link toegevoegd worden. Opgelet, als de regeling tweetalig is, dan wijkt onderstaande schermafdruk af (omdat het dan tweetalig ingevoerd moet worden).
Downloads
Hier kan een werkgeverspecifieke download toegevoegd worden. Opgelet, als de regeling tweetalig is, dan wijkt onderstaande schermafdruk af (omdat het dan tweetalig ingevoerd moet worden).
Contactgegevens
Hier kunnen de gegevens onder Handige verwijzingen ingesteld worden.
Gegevens voor
- Advieskantoor
- Adviseurs
- Contactpersoon werkgever
Door een schakelaar bij een gekozen gegeven in te schakelen, wordt het gegeven getoond. Bij het uitschakelen wordt het niet langer meer getoond (in het Online startpunt).
Advieskantoor
Adviseurs
Updates
Hier kan aangeven worden welke adviseur(s) de e-mails ontvangt die met de jaarlijkse updates te maken hebben. Dit zijn e-mails waarin aangegeven wordt welke regelingen van werkgevers bedragen bevatten die aangepast moeten worden. Bedragen waarvoor niet een standaard waarde is gekozen, maar 'anders'. Zie voor meer informatie Jaarcijfers.
Call to action (Online Startpunt)
Hier kun je opgeven welke adviseur(s) de e-mail ontvangt van een call-to-action in het Online startpunt. Deze e-mail krijgt de adviseur als kopie (cc). De e-mail is gericht aan de contactpersoon van de werkgever.
Contactpersoon werkgever
De aanwezigheid van de contactpersoon van de werkgever is belangrijk om de call-to-actions te laten werken. Daarom is deze verplicht bij het invoeren van een nieuwe werkgever (of het importeren ervan).
Call to action blijft werken
Ook al wordt ervoor gekozen om de contactpersoon niet te publiceren, of het e-mailadres te verbergen, de call-to-actino zal bljven werken.
Hoe te publiceren
In drie stappen wordt een regeling aangeboden op internet, in de vorm van een Online startpunt. Op internet, met een internetadres naar keuze.
De volgende drie stappen gaan van start als eerst de knop start voorbereiding maken website
wordt gekozen
- Invoeren (sub)domein
- Vastleggen DNS-gegevens in het gekozen (sub)domein
- start voorbereiding maken website
Start voorbereiding maken website
Druk op de knop "start voorbereiding maken website" om het proces te starten. Op dat moment wordt er alvast een site aangemaakt, zonder dat er een domeinnaam gekoppeld is.
Twee weken
Als na twee weken geen domeinnaam is ingevuld, wordt de site verwijderd en zal er t.z.t. opnieuw op de knop "start voorbereiding maken website" gedrukt worden.
Invoeren (sub)domein
Vraag een nieuw domein (met www. ervoor) aan (bijvoorbeeld www.pensioenbijvoorbeeld.nl) of voeg een subdomein (zonder www. ervoor) toe aan een bestaande domeinnaam (bijvoorbeeld pensioenbij.voorbeeld.nl). Dit doe je bij je hosting partij, waar je je domein hebt geregistreerd.
Voorkeur vastleggen
In de voorkeuren van het advieskantoor (Regelingen > Sub/domein) kan afgedwongen worden hoe om te gaan met de naamgeving van het (sub)domein. En of er van afgeweken mag worden. Als er sprake is van een standaard domeinnaam voor een nieuwe subdomein, dan wordt hier bij elke nieuw subdomeinnaam een suggestie gegeven.
Werk zoveel mogelijk met subdomeinen
Om (onder meer) kosten te besparen, adviseren we (zoveel) mogelijk gebruik te maken van een subdomein. Als advieskantoor zou je met een algemeen domein kunnen werken, waarbij elk subdomein een verwijzing is naar de werkgever (en regeling).
Ter info
Een Nederlandse domeinnaam registreren kost gemiddeld (afhankelijk van Registrar) €8 tot €12 per jaar. Een subdomein kost, omdat er al betaald wordt voor het hoofddomein, niets.
Vastleggen DNS-gegevens in het gekozen (sub)domein
Er zijn twee soorten situaties.
PensioenBij beheert de domeinen voor het advieskantoor
Als PensioenBij het domeinbeheer regelt, kan er gekozen worden voor de knop stuur opdracht om configuratie uit te voeren
. PensioenBij zal dan de werkzaamheden uitvoeren. Er volgt tenslotte een e-mail dat het Online start (bijna) live zal zijn. Bijna, omdat het bestellen en activeren van het SSL-certificaat waarmee de website beveiligd wordt vaak zo'n 20 minuten duurt.
Het advieskantoor regelt het zelf (met haar IT-partner)
- Op het moment dat een (sub)domain wordt toegevoegd, volgt de vraag "Wil je een e-mail met instructie hoe de CNAME toe te voegen? Deze kun je eventueel doorsturen naar je collega verantwoordelijk voor het wijzigen van de DNS-instellingen van het domein.".
- Zodra het gevraagde is uitgevoerd, kan de knop
ik heb de CNAME toegevoegd aan mijn domein
ingedrukt worden. Op dat moment wordt gecontroleerd of het is verwerkt, en wordt de laatste stap uitgevoerd: het aanvragen en koppelen van het SSL-certificaat. Met het certificaat wordt het Online startpunt beveiligd en is deze te bereiken via https.
Opglet
De activering en koppelingen zijn binnen 5 uur verwerkt, afhankelijk van de instelling (waaronder TTL) van het domein van de hostingpartij. Bij het gebruik van een bestaande domeinnaam waarin telkens een subdomein wordt toegevoegd, kan het vaak binnen 30 minuten geregeld zijn.
Verstuurde e-mails
Elke e-mail die verstuurd wordt en in elke stap, zal terug te vinden zijn in een overzicht verstuurde e-mails, onderaan de drie stapen.
Opnieuw?
Een (sub)domeinnaam kan na een succesvolle voltooing van alle stappen, dus na livegang, gerust weer gewijzigd worden. Met andere woorden, de domeinnaam (of subdomein) kan verwijderd en opnieuw toegevoegd worden. De twee stappen daaropvolgend moeten dan ook weer opnieuw uitgevoerd worden.
Online startpunt online zetten
Na het doorlopen van de publicatiestappen wordt gevraagd of het Online startpunt direct online mag. Als hiervoor niet direct gekozen wordt, kan het altijd later nog.
Het online (of online) zetten kan van het overzicht van de regelingen, zoals hieronder te zien.
Of in elke tab van het Online startpunt, via de knop in de rechter bovenhoek. Zie hieronder:
Offline
Medwerkers zien de melding: De website wordt op dit moment bijgewerkt zodat deze weer helemaal up-to-date is.
Opgelet
Het online startpunt staat pas echt online op het internet als er ook een (sub)domein aan is gekoppeld.