Start

De secties hieronder zijn veelgebruikte taken die typisch doorlopen worden op het moment dat je een nieuwe werkgever toevoegt, en een nieuwe regeling.

Opvoeren nieuwe werkgever

Het aanmaken van een nieuwe werkgever kan op twee manieren:

  1. Per werkgever
  2. Een reeks werkgevers importeren via importeren werkgevers

Per werkgever

Klik in de menubalk op + Werkgever of bovenaan de lijst met werkgevers, en voer een nieuwe werkgever op.

  1. Vul de Kvk naam in en de naam zoals deze op het Online startpunt moet worden getoond
  2. Kies een pakket
  3. De contactpersoon bij de werkgever
    Deze contactpersoon ontvangt onder meer een activeringsmail (vanuit een call-to-action in het Online startpunt) van een medewerker.
  4. Kies één of meer adviseur(s) die bij deze werkgever is betrokken

Online training nieuwe werkgever invoeren

Pakketkeuze en afspraken

Klik in de menubalk op zoek Werkgever en selecteer de werkgever, en klik op Pakketkeuze en afspraken.

Pakketkeuze

Er zijn verschillende pakketkeuzes. De keuzes kunnen in de praktijk verschillen met de hieronder genoemde keuzes.

Online

het Online Startpunt voor alle medewerkers

Online + Groep

  • het Online Startpunt voor alle medewerkers +
  • maken en sturen uitnodigingen, de presentatie en evaluaties

Online + een-op-een

  • het Online Startpunt voor alle medewerkers +
  • checklist en rekenpaneel voor een-op-een gesprekken en evaluaties daarvan

Totaal

  • het Online Startpunt voor alle medewerkers +
  • maken en sturen uitnodigingen, de presentatie en evaluaties
  • checklist en rekenpaneel voor een-op-een gesprekken en evaluaties daarvan

Upgraden kan elk moment

Downgraden en switchen tussen 'online + groep' en 'online + een-op-een' kan na 1 jaar.

Liever altijd een standaard pakketkeuze?

Er kan ook een afspraak worden gemaakt dat elke nieuwe werkgever standaard een afgesproken pakket krijgt aangeboden. Neem hiervoor contact op met PensioenBij om dit in te stellen.

Afspraken

Onder Afspraken kunnen de specifieke afspraken worden vastgelegd die er zijn gemaakt met de werkgever. In het afspraken-deel ben je vrij om een gemaakte afspraak te omschrijven. Dit kan een prijsafspraak zijn maar ook een afspraak over de planning, wie wat doet etc. Zo weet je altijd wat er met deze werkgever is afgesproken.

Invoeren van de pensioenregeling

Klik in de menubalk op zoek Werkgever en selecteer werkgever.

Pas eventueel de naam van de 'hoofdregeling' aan met het potloodje links. Voer eventueel ook een einddatum in als het een 'gesloten' regeling is (er worden geen nieuwe deelnemers in aangemeld).

Klik op de groene knop start wizard en doorloop de vragenlijst.

Opgelet

Als bij vraag 1 gekozen wordt voor Nederlands en Engels, dan moeten alle zelf toe te voegen teksten (aandachtspunten, vragen, links en downloads) ook in het Engels worden onderhouden. Kies daarom niet automatisch voor Engels als het (nog) niet persé nodig is. Achteraf kan dit altijd nog gewijzigd worden.

Alle standaard bedragen (bijvoorbeeld 8/7 AOW-franchise, max. fiscaal inkomen etc) worden elk jaar automatisch aangepast. Als er een afwijkend bedrag is ingevuld (bijvoorbeeld een specifieke franchise) ontvangt de adviseur 1 maand voor de peilmaand een mail om deze aan te passen.

Zie voor aanpassen standaard staffels Aanpassen standaard staffels in RegelingWizard.

Als de wizard is ingevuld staan de verschillende onderdelen klaar:

  1. Online startpunt - de interactie website voor de werknemers
  2. Rapportage - cijfers van het websitebezoek en wat de werknemers hebben gedaan
  3. Presentaties - maak met een druk op de knop een volledige presentatie
  4. Uitnodigingen en evaluaties - versturen van uitnodigingen aan de werknemers voor een presentatie, 1-op-1 gesprekken of een enquête
  5. Slimme cheklist - handige checklist voor 1-op-1 gesprekken en het direct versturen van een samenvatting van het gesprek
  6. Rekenpaneel - snel en eenvoudig samen met de deelnemers rekenen aan het pensioen (hoog/laag, eerder/later, uitruil, tekort berekenen)

Online training invoeren van de pensioenregeling

Aanpassen standaard staffels in RegelingWizard

Als de werkgever een DC regeling heeft waarbij er belegd wordt op basis van een staffel moet er in de RegelingWizard een keuze gemaakt worden uit 1 van de 12 standaard staffels.

De standaard staffels zijn de maximale fiscale 3 en 4% staffels, met beginleeftijden 15 en 21, van de jaren 2015, 2017 en 2018.

Je kan deze standaard staffels in 1 keer evenredig aanpassen of een staffel per leeftijdscohort zelf aanpassen.

Evenredig aanpassen standaard maximale fiscale staffel

Selecteer in de RegelingWizard bij de vraag Voer de staffel in voor de pensioenregeling de toegezegde maximale fiscale staffel waarvan de toegezegde staffel is afgeleid.

  1. Klik vervolgens op rechtsonder op kopieer staffel. Deze gekopieerde staffel kan je vervolgens direct erboven een andere naam geven.
  2. Klik vervolgens op in 1x percentages wijzigen? en vul de te vermenigvuldigen factor in (0.8 voor 80%) en klik vervolgens linksonder op bewaar.

Een staffel per leeftijdscohort zelf aanpassen

Selecteer in de RegelingWizard bij de vraag Voer de staffel in voor de pensioenregeling een staffel met de juiste beginleeftijd, 15 of 21.

  1. Klik vervolgens op kopieer staffel. Deze gekopieerde staffel kan je vervolgens direct erboven een andere naam geven.
  2. Klik vervolgens op het bovenste leeftijdscohort rechts op het potloodje. Herhaal dit voor elk leeftijdscohort.

Koppelen van een logo van de werkgever

  • Klik in de menubalk op zoek Werkgever en selecteer de werkgever.
  • Klik op Basisgegevens & Logo en vervolgens op het potloodje en ga naar het tab Logo

Er zijn hier twee opties

  1. Vraag aan de werkgever een transparant logo in een .png formaat en sla dit op op je computer.

    • Klik dan op Kies een bestand en
    • vervolgens op Selecteer een bestand van je computer en
    • zoek en
    • open opgeslagen logo.
  2. Zoek zelf een transparant logo op het Internet. Ga naar je browser en 'Google' op: 'naam' bedrijf transparant logo. En klik vervolgens op Afbeeldingen

    • Klik op het logo zodat deze groter wordt.
    • Klik met je rechtermuisknop op het logo en selecteer Adres van afbeelding kopiëren.
    • Klik op Kies een bestand en klik vervolgens linksboven op Directe links.
    • Plak met je rechtermuis dit adres in Plak de link hier en klik op Upload.
  1. Zoek (met Google) het logo van je werkgever. Klik op het logo en selecteer met je rechtermuisknop Afbeelding opslaan als (gaat vaak standaard naar downloads)
  2. Ga dan naar deze website www269.lunapic.com
    1. Kies midden op de pagina onder Quick Upload op bestand kiezen en selecteer het net opgeslagen logo (vaak dus in downloads)
    2. Ga linksboven in de menubalk naar Edit
    3. Klik de onderste keuze: Transparant Background
    4. Klik in het logo met het handje op het vlak dat je transparant wilt maken
    5. Ga in het logo staan en klik op je rechtermuisknop en selecteer adres van afbeelding kopieren
  3. Ga naar in onze website prod.pensioenbij.nl/admin naar de werkgever en ga naar Basisgegevens & Logo
    1. Klik links op het potloodje bewerk en ga naar tab Logo
    2. Klik op Kies een bestand
    3. Ga naar Directe links
    4. Ga in het vlak Plak de link hier staan en
    5. klik op je rechtermuisknop en selecteer plakken
    6. Klik vervolgens op Upload

Online training koppelen van een logo van de werkgever

Kiezen van een achtergrondafbeelding

  1. Klik in de menubalk op zoek Werkgever en selecteer de werkgever.
  2. Klik linksonder op Online startpunt en vervolgens op Achtergrondafbeelding.

Deze afbeelding wordt ook gebruikt als achtergrond bij de onderdelen Uitnodigingen en evaluaties, bij het onderdeel Slimme checklist en Rekenpaneel.

Hier zijn twee mogelijkheden

  1. Kies een bestaande afbeelding Klik op kies een bestaande afbeelding en selecteer één van de vele voorbeeld achtergronden.
  2. Upload een eigen achtergrond of een achtergrond van de werkgever Klik op kies een afbeelding en selecteer dit bestand of sleep hem hierheen.

Tips voor een eigen/werkgever achtergrond

  • Let op een eventueel copyright van de afbeelding;
  • Zorg dat de afbeelding niet teveel afleidt, de focus moet op de menu knoppen zijn;
  • Selecteer geen donkere, sombere of deprimerende afbeeldingen;
  • Boven in het midden wordt het logo getoond, zorg dat deze goed zichtbaar is;
  • Liever niet een afbeelding met 1 persoon, dit geeft een gevoel van eenzaamheid;
  • Toon personen liever niet vanuit de rug genomen.